speed solving rubik

آموزش حل سرعتی مکعب روبیک به روش فردریک

قبل از خواندن این مقاله ویدیوی آموزش حل سرعتی روبیک که در بالای صفحه هست رو ببینید.

آموزش حل سرعتی روبیک ـ مقدمه

توی اولین مرحله‌ ما باید حرکات روبیک رو یاد بگیریم، ولی قبلش هم باید حل مبتدی روبیک سه در سه رو بلد باشیم. ولی حرکات روبیک رو من توی اموزش حل مبتدی روبیک گفتم، ولی اینجا (در ویدیو بالا) هم یک اشاره‌ی کوچک می‌کنم.

 

آموزش روش فردریک – حرکات روبیک

مکعب روبیک شش حرکت اصلی داره که عبارت است از R, L, U, D, F, B و یک حرکت میانی هم به اسم M هم داره. و یسری حرکات دیگه هم مثل حرکات دوتایی و حرکات دبل هم داره. مانند R2, r, L2, r2.

 

انگشت‌گذاری روش سرعتی

توی روش سرعتی (فردریک یا cfop) ما انگشت‌گذاری متفاوتی داریم، که بتونیم سریع‌تر حرکات روبیکمون رو اجرا کنیم که در نتیجه سریع‌تر بتونیم روبیکمون رو کامل کنیم. و به همین دلیل من توی ویدیوی بالا زمانی رو به انگشت‌گذاری اختصاص دادم. تا بتونیم حرکات روبیکمون رو سریع‌تر اجرا کنیم.

 

آموزش حل سرعتی روبیک – cross

توی اول مرحله روش فردریک (حل سرعتی روبیک) میریم سراغ کراس (cross) یا صلیب که توی روش حل مبتدی روبیک توی ۲ مرحله کامل می‌کردیم، ولی الان توی یک مرحله قصد داریم کامل کنیم. که برای این کار ابتدا باید یه ادج (لبه) که رنگ سفید داره رو انتخاب کنیم. بعد از آن رنگ دیگر قطعه رو با مرکزش هم‌رنگ می‌کنیم و بعدش رنگ سفید رو با مرکزش هم رنگ می‌کنیم، هر چهار ادج را به همین طریق کامل می‌کنیم.

 

آموزش حل سرعتی مکعب روبیک – F2L

پیر f2l در روش سرعتی فردریک
پیر f2l در روش سرعتی فردریک

دومین مرحله‌ی حل سرعتی روبیک یه روش فردریک، f2l (first 2 layers) هست؛ که در این مرحله هر چهار پیر (بلوک) روش فردریک رو ما کامل می‌کنیم و برای این کار ما باید حداقل ۷ فرمول را بلد باشیم. که تمامی این فرمول‌ها و تکنیک‌های هاید کردن و جداسازی رو در این ویدیو (ویدیوی بالا) بهتون کامل یاد داده‌ام. که در ابتدا ما باید با تکنیک جداسازی قطعه‌ها رو از هم جدا کنیم، و بعد با تکنیک هاید کردن قطعه‌ها رو سر جایشان ببریم. و بعد یکدام از ۷ تا فرمول رو اجرا می‌کنیم. لازم به ذکره که بگم ۴ بار باید این کار رو انجام دهیم.

 

 

آموزش روش فردریک – oll

بعد از سومین مرحله آموزش حل سرعتی روبیک ما چهارمین مرحله رو داریم (وای که چقدر من بامزم). توی چهارمین مرحله ما باید سطح زردمون رو کامل کنیم، که ما این کار رو توی ۲ مرحله انجام می‌دهیم. و توی مرحله‌ی اول یک بعلاوه روی روبیک ایجاد می‌کنیم و توی مرحله‌ی بعدی با یک فرمول دیگر سطح دیگرمان را کامل می‌کنیم. توی مرحله oll (Orientation Last Layer) ما ۱۰ فرمول داریم که باید حفظ باشیم. ضمناً من زیر این مقاله یک فایل براتون قرار دادم که توی این فایل تمامی فرمول ها رو براتون گذاشتم. که هر زمانی این فرمول‌ها رو لازم داشتید راحت بهشون دسترسی داشته باشید.

 

آموزش حل سرعتی مکعب روبیک – pll

pll روبیک در روش سرعتی فردریک
pll روبیک در روش سرعتی فردریک

Pll یا Permutation Last Layer آخرین مرحله‌ی روش فردریک هست. که ما در این مرحله ۶ فرمول ساده داریم؛ که دوتا از این فرمول‌ها برای جا به جایی کرنرها (گوشه‌ها) هست، و چهارتای دیگر برای ادج‌ها (لبه‌ها) هست. و همون طور که احتمالاً متوجه شدید، ما pll روبیک رو توی ۲ مرحله اجرا می‌کنیم، در مرحله‌ی اول کرنر‌ها رو کامل می‌کنیم و در مرحله‌ی بعد ادج‌ها رو کامل می‌کنیم.

 

یک نکته‌ی مهم در آموزش حل سرعتی مکعب روبیک

روش فردریک ۱۲۱ فرمول داره که من توی این آموزش برای اینکه شما راحت باشید؛ بجای ۱۲۱ فرمول ۲۳ تا فرمول به شما یاد دادم که شما راحت باشید ولی اگر که می‌خواهید روش سرعتی روبیک رو خیلی جدی‌تر ادامه دهید. لازمه که تمامی این ۱۲۱ فرمول را یاد بگیرید. ضمناً انگیزه خودتون رو از دست ندید چون که روش سرعتی حل روبیک خیلی سخته و نیاز به تمرین زیادی داره. این بود از آموزش حل سرعتی مکعب روبیک امیدوارم که روبیکتون رو سریع‌تر حل کنید.

 

برای دانلود فرمول‌های روش فردریک فرم زیر را کامل کنید.

3 نظر برای “آموزش حل سرعتی مکعب روبیک به روش فردریک

  1. ناشناس میگوید:

    درک نمیکنم وقتی که روش خیلی ساده مبتدی وجود داره برای چی دنبال روش سرعتی که خیلی سخته و فرمول خیلی زیاد داره که آدم فراموش میکنه

  2. Farzad میگوید:

    سلام داش عالی بود به حرف های مفت بعضی ها هم گوش نده. موفق باشی

دیدگاهتان را بنویسید

You have to agree to the comment policy.