مکعب روبیک چیست

مکعب روبیک چیست؟

 

مکعب روبیک یه پازل مکانیکی هست که در سال 1974 (بیش از 40 سال پیش) توسط یک مجسمه‌ساز و پروفسور معمار مجارستانی به نام ارنو روبیک ابداع شده. نام اون در ابتدای “مکعب جادویی” بوده. 

 

مکعب روبیک

تاریخچه ی مکعب روبیک چیست

این اسباب بازی  در سال 1980 به “مکعب روبیک” تغییر نام یافت.

 و پرفروشترین اسباب بازی  با بیش از سیصد میلیون فروش در جهانه.

 

مکعب روبیک چیست

در  مکعب روبیک ۶ وجه و در هر وجه ۹ قطعه و هر وجه دارای یک رنگ اختصاصی هست. در نتیجه کلاً دارای ۶ رنگ سبز، آبی، قرمز، نارنجی، زرد، سفید (در بعضی از روبیک ها بجای رنگ سفید از مشکی نیز استفاده میشه) هست.

 

مکعب روبیک در ایران

مکعب روبیک در اوایل ده ۶۰ به ایران آومد و شرکت تجیران در ایران به تولید مکعب روبیک با شعار “هر خانواده ایرانی یک مکعب روبیک” مشغول به کار شد.

توی همان دوران کتاب های مختلفی ترجمه و تالیف شد مانند: مکعب هزار چهره، بازی ریاضی منطقی، اسرار مکعب روبیک که یکی از بهترین این کتاب ها که بسیار کاربردی و با نگرش جدیدی به مکعب بود، کتاب “اسرار مکعب روبیک” به تالیف دکتر سیاوش شهشهانی بود که به پدر روبیک در ایران معروفه.

 

 

ساختار مکعب روبیک چگونه هست

مکعب روبیک به بیش از ۴۳ کوئینتیلیون (43000000000000000000) حالت خراب میشه و معمولاً افراد به دو روش مبتدی و حرفه‌ای آن را حل می کنن که روش مبتدی دارای ۸ مرحله هست و این روش تقریباً دارای 7 فرموله.

محور مکعب روبیک به شما این امکان رو میده که در هر وجه بطور جداگانه رنگ‌ها رو به هم بریزید، و هدف از حل مکعب روبیک اینکه تمام رنگ‌ها آن در وجه خود و به صورت درست در کنار هم قرار گیرند.

در سال‌های بعد این مکعب روبیک گسترش یافت و مدل‌های دیگری از آن درست شده‌، از جمله: ۲×۲×۲ ، ۳×۳×۳ (روبیک استاندارد)، ۴×۴×۴ و ۵×۵×۵ و به تازگی اندازه‌ بزرگتر نیز درست شدند و بزرگترین مکعبی که درست شده 33 در 33 می‌باشد که در گینس هم ثبت شده.

به تازگی فیلیکس زمدگز رکورد حل مکعب روبیک را در مدت زمان 4.22 ثانیه زد اما طولی نکشید که Yusheng Du رکورد جهان را با زمان 3.47 شکانده .

مکعب روبیک
مکعب روبیک حل شده
مکعب روبیک
مکعب روبیک حل نشده

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

You have to agree to the comment policy.